Kaluzsnyi Debora

Sikerorientált coaching

Sikerorientált coaching

A tanulható karizma, avagy milyen 4 elemből épül fel a karizmatikus személyiség

2017. június 04. - Kaluzsnyi Debora

„A legtöbb ember valami misztikus, szinte meghatározhatatlan dologként gondol a személyes varázsra. Így képzelik, hogy ez a tulajdonság vagy vele születik az emberrel, vagy egyáltalán meg sem szerezhető. Ám ez nem igaz. A személyes varázs egyszerűen megfogalmazva az a képesség, amellyel magunkhoz vonzzuk az embereket. És mint minden jellemvonás, ez is fejleszthető.”- John C. Maxwell A vezető 21 nélkülözhetetlen tulajdonsága című könyvéből.

Scott Edinger elismert tanácsadó, kommunikátor a Harvard Business Review cikkében négy ismérven keresztül definiálta a karizmatikus személyiség elemeit. Az általa meghatározott alkotóelemek mellé saját, vagy elismert vezetők gondolatai olvashatók. Ha az egyes pontokat szemügyre vesszük kiderül, hogy egyik sem egy misztikus személyiségjegy, hanem mindegyik eleme elsajátítható és formálható, melyek személyiségfejlesztés révén tudatosan alakíthatók. Ebben a folyamatban kifejezetten segítségünkre lehet egy coach vagy tréner bevonása.

A karizmatikus emberek a környezetükben lévő személyekre fókuszálnak, nem önmagukra.

Ehhez a tényhez fűződik az egyik kedvenc mottóm, amit egy felsővezetőtől hallottam: „Csak úgy lehetsz sikeres, ha másokat is azzá teszel”. Ez a különös jelentőséggel bíró mondat teljesen beivódott a gondolataimba, azóta is teljes egyetértéssel vagyok vele és én magam is vallom ezt. Az említett idézet inkább egy vállalat filozófiája volt, mintsem egy konkrét személyé, de a tapasztalatok is azt mutatták, hogy azon vezetők, akik ezt a filozófiát követték sikeresebbek és eredményesebbek voltak társaiknál, a teljesítményük mérhetően jobb volt, kiemelkedtek közülük.

Légy nyitott személyiség

Ha karizmatikus vezetőről beszélünk az a kép ugrik be, hogy ezek az egyének mindig jókedvűek, keresik más emberek társaságát és pozitív energiát közvetítenek a környezetük felé, ezáltal képesek hatni a körülöttük lévők hangulatára. Őket nem a protokoll vagy valamiféle hátsó szándék fűti, hanem az embertársaik iránti őszinte érdeklődés és tisztelet. John C. Maxwell hasonlóan fogalmaz a nyitott és vidám személyiség befolyásoló erejéről: „Az emberek kedvelik az olyan vezetőket, akik élvezik az életet. Gondolj csak azokra, akikkel te szívesen töltöd az idődet! Hogyan írnád le őket? Mogorvák? Keserűek? Depressziósak? Hát persze, hogy nem. Ők inkább ünnepelnek, mint panaszkodnak. Az élet szerelmesei. Ha vonzani akarod az embereket, azokhoz kell hasonlatossá válnod, akiknek te magad is szívesen vagy a társaságában.”

Mint minden jó vezető, a karizmatikus is kitűnő beszédkészséggel rendelkezik.

„A kiváló kommunikációs készség kifejlesztése feltétlenül szükséges az eredményes vezetéshez. A vezetőnek képesnek kell lennie rá, hogy megossza tudását és elképzeléseit, hogy továbbadja a sürgősség és a lelkesedés érzetét másoknak. Ha a vezető nem képes világosan átadni egy üzenetet és cselekvésre ösztönözni másokat, akkor még az sem számít, hogy van üzenete.”- Gilbert Amelio a National Semiconductor Corporation elnök-vezérigazgatója.

A karizmatikus vezetők valóban átérzik a környezetükben lévők fájdalmát.

Scott Edinger szerint, attól, mert valaki képes figyelmet szentelni az embereknek és meghallgatja őket, az még nem nevezhető karizmatikus személynek. Ehhez szükséges egy kis plusz. A kulcs az empátia – erről bővebben „Az érzelmi intelligencia előnyei a ranglétra viszonyában” című bejegyzésben olvasható. A karizmatikus vezetők képesek a teljes odafigyelésre és átélésre, ami révén az emberek megnyílnak nekik. Az igazán sikeres vezetők rendelkeznek ezzel a hiteles érzelmi kapcsolatfelvétellel, amely az attitűdükben felelhető és szavaik által megteremtik az ehhez szükséges, meghitt légkört.

Kaluzsnyi Debora

Sikerorientált coaching

tie-690084_1280.jpg

süti beállítások módosítása