Kaluzsnyi Debora

Sikerorientált coaching

Sikerorientált coaching

Az érzelmi intelligencia előnyei a ranglétra viszonyában

2017. május 25. - Kaluzsnyi Debora

Az érzelmi intelligencia (EQ) fogalmát és elemeit eredetileg John D. Mayer és Peter Salovey definiálta tanulmánysorozatuk során. Az EQ, az érzelmek érzékelésének, megértésének és az érzelmekkel való érvelés képességével határozható meg, ami egy újfajta intelligenciát feltételez. Az EQ négy fő ismérven keresztül értelmezhető:

  • képesség az érzelmek pontos érzékelésére,
  • képesség az érzelmekkel vezérelt gondolkodásra,
  • képesség az érzelmek jelentésének megértésére,
  • képesség az érzelmek kezelésére.

Mindez, hogy segíthet a ranglétrán való előrejutásban?

A princetoni Bell Laboratóriumban készített tanulmányból kiderül, hogy mitől teljesít valaki kiemelkedően a munka világában míg mások kevésbé. Az eredmény fényében megállapítást nyert, hogy a magas EQ-val rendelkező egyének kiemelkedően teljesítenek, mert hatékonyabban képesek kapcsolatok kiépítésére és hálózatépítésre, sikeresebben működnek a csapatmunkában, konszenzuskeresésre törekszenek, képesek az eseményeket más szemszögből nézni és beleélni magukat, eredményesebbek mások meggyőzésében, jobban szót értenek velük, és hatékonyabbak a konfliktusok kezelésében is. Ezen tulajdonságok mind támogatják a karrierben való előrehaladást. 

Amennyiben alacsonyabb EQ-val rendelkezünk, akkor sem kell keseregni, hisz ezen képesség, tulajdonság tudatosan fejleszthető. A folyamat talán valamennyivel lassabb, de növekedés érhető el. Tudatosan kezdjünk el odafigyelni a környezetünkben lévő emberek érzelmi reakcióira, próbáljuk minél jobban megérteni őket és belegondolni magunkat az ő helyzetükbe. Az elején nehézkes és fárasztó lehet, de ha ráérzünk az ízére érzékeljük majd a pozitív változást.

pa-1807476_1920.jpg

süti beállítások módosítása